top of page
תמונת הסופר/תHadas Bar David

NLP - מה זה בכלל?

עודכן: 3 בפבר׳ 2023

NLP - neuro linguestic programming

היא שיטת אבחון וטיפול, הנשענת על מספר עקרונות והנחות בסיס.

העיקרון הראשון והבסיסי ביותר הינו כי הכל ניתן לשינוי, במידה ויש רצון. למעשה, ניתן לתכנת מחדש את ההרגלים שלנו - התנהגויות, תפיסות וצורות מחשבה (מתרחש תהליך של שבירת פרדיגמות) ואף את האופן שבו אנו מגיבים רגשית, למשל לאירועים או לאנשים מסויימים (זהו אלמנט ה-programming).

NLP הגדרת מטרה, תכנות מחדש של דפוסים

ע"י הבנה של דפוסים אלו ונגיעה בגורמים השורשיים, במאפיינים ובמנגנונים התגובתיים, ניתן לשחרר הרגלים אלו.

יתרה מזאת, לאחר הגעה לתובנות הנ"ל, ניתן (ורצוי) להשתית חלופות בריאות ונכונות יותר, המשרתות את אותו הצורך בגינו ההרגל נוצר ושרד (לרוב במשך תקופות ארוכות מאוד).

בדומה לכל יכולת חדשה שאנו רוכשים בחיינו, גם במקרה זה יש מקום גם לאימון ותרגול של ההבנות וההרגלים החדשים שמייצרים, עבור הטמעה עמוקה והפנמה קרדינלית (כאן אולי הכי רלוונטי לקשר לאלמנט ה- neuro). ניתן להקביל זאת לתלמיד בכיתה א' הלומד את אותיות השפה ע"י כתיבתן ושימוש חוזר בהן. גם כאן מדובר למעשה בשפה חדשה שרוכש המונחה, ראשית כל עם עצמו וכפועל יוצא מכך, עם הסביבה. מהירות ועומק ההפנמה הן עניין מעט משתנה ואינדיבידואלי. הדבר תלוי במידה בה המונחה מאפשר לעצמו להגיע לשיח עמוק וכנה עם עצמו, המתרחש ברמה של תת-המודע וקבלת התוכן העולה משיח זה.

האמירה האחרונה מקשרת ישירות אל העקרון השני, שהינו חיזוק החיבור לרמה ה'לא-מודעת' של מוחנו. מרבית העבודה הנעשית בתהליך טיפולי, מצריכה מידה כזו או אחרת של הרפייה, אותה משיגים באמצעות הובלה של המנחה למצב של רוגע מוגבר, נטול הסחות דעת חיצוניות. לתפיסתי, זהו מעין מצב קדם-מדיטטיבי שכזה. מתוך מצב זה, עולים הדברים מתוך עולמו הפנימי ביותר של המונחה, דברים שלא פעם מפתיעים גם את המונחה עצמו לכשצפים אל פניי השטח ועשויים לעורר תגובה רגשית לא מבוטלת. לעיתים אלו דברים שלא מאפשר לעצמו לשתף עם אחרים, מדחיק במשך שנים רבות, או אף מגלה בפעם הראשונה עם עצמו במהלך התהליך. 'גילויים' אלו הם המאפשרים פריצת מחסומים אישיים, הבנה וקבלה עצמית, וסוללים את הדרך אל השינוי הנכסף.

עקרון נוסף, הבא לידי שימוש בעיקר ע"י המנחה, הינו הביטוי המילולי (אלמנט ה- Linguestic) לתפיסות העולם ודפוסים של המונחה (רובנו 'מחצינים' מבלי משים מאפיינים אישיים מסויימים באמצעות צורת ביטוי, מילות מפתח ספציפיות החוזרות על עצמן, קצב ועוד).

אלו מזוהים ע"י המנחה ומשוקפים חזרה אל המונחה. לעיתים ניתן להתייחס אליהם גם באופן ישיר, על מנת ליצור שיקוף חזק והתבוננות ישירה בהם, המייצרת אפשרות לשינוי מיידי של העומד מאחוריהם.

דימיון מודרך להרגעה ושינוי הרגלים ודפוסי מחשבה, התנהגות ורגש

אמצעי משלים ל- NLP הינו הדימיון המודרך. זהו כלי עוצמתי ביותר, אשר נעשה בו שימוש לרוב בסיום מפגשים טיפוליים. בזמן זה, המונחה מובא אל מצב רגיעה עמוק מאוד, בו מתקיים חיבור מופחת התנגדויות אל החלק ה'לא-מודע' שלו. התוכן לרוב יכלול אלמנטים מרגיעים של טבע, ואיזשהו תוכן הניתן לפירוש השלכתי לעולמו של המונחה. הדימיון המודרך, מעבר לאפקט המרגיע החזק שמשרה, מסייע בביסוס החיבור אל המימד הפנימי של המונחה עם עצמו וכמו כן מסייע לסגירה והטמעה של תהליך שקדם לו.

בתהליך אופייני, המנחה והמונחה שואפים ראשית להגדרת מטרה בעלת חשיבות גבוהה וברת השגת עבור המונחה, בטווח זמן קצר יחסית (לרוב מספר שבועות או מספר חודשים).

לאחר מכן, בכל מפגש תיושם טכניקה אחרת, על מנת לבחון ולגעת בנושא מזוויות מקיפות ומגוונות.


מוזמנים להתנסות בעצמם בתהליך!

2 צפיות0 תגובות

댓글


bottom of page